Gå i gjennom skjermbildene til DEX nedenfor eller klikk her for å se video.

STARTBILDE



1)
Starter programmet 2) Her kan du skrive inn hvor du vil legge uttrekket 3) Avslutt programmet




OPPKOBLING TIL VALGT SYSTEM



1)
Oversikt som til enhver tid viser hvor langt du er i uttrekksprosessen 2) Her velger du databasetype, denne listen vil øke etterhvert som vi får testet flere databaser 3) Skriv inn vertsnavn eller IP-adresse, og oppgi Port 4) For Oracle så skriver vi enten inn Servicenavn eller SID, andre databasetyper har andre påloggingsmåter . Skriv også inn brukernavn og passord dersom det er påkrevd 5) Velg koble til og trykk neste



VALG AV TABELLTYPER



1)
Som dere ser så er vi nå på neste punkt i 5-stegs planen 2) Velg om du vil ha med View, Tabeller og/eller synonym-tabeller (i andre databaser kan vi få andre valg, dette er driver avhengig) 3) Trykk Neste for å gå videre



VELG TABELLER, SE PÅ TABELLER OG BESTEM OM DU VIL HA MED DOKUMENTER



1)
Velg databaseskjema (dette er ikke mulig i alle databasetypene) 2) Velg hvilke tabeller som skal med i uttrekket (vi anbefaler å velge alle) 3) Se på en tabell . Dette kan være nyttig for å finne ut om en tabell er tom, eller hvilken kolonne som inneholder referanse til eventuelle dokumenter (se eget skjermbilde) 4) Legg til fulltekstdokumenter (se eget skjermbilde) 5) Trykk Neste for å fortsette



SE PÅ INNHOLDET I EN TABELL



1)
Bruk "scrollbaren" for å se hele tabellvidden 2) Juster kolonnebredden for å se hele innholdet 3) Steng ned dette skjermbildet. Vi får kun se de 50 første radene i en tabell for at vi ikke skal bruke for stor del av minnet i pc'en. Vi har skjult innholdet for passordkolonnen av hensyn til ansatte i Vindafjord kommune.



TILKNYTT DOKUMENTER TIL UTTREKKET



1)
Velg tabellkolonnen som inneholder dokumentreferansen 2) Oppgi stien til hvor dokumentene ligger, vi kan erstatte den opprinnelige stien med den som gjelder på vår pc/server 3) Oppgi fil-ekstensjon dersom den er utenom det vanlige (se formater som DEX gjenkjenner her) 4) Oppgi om dokumentene er lukket med passord, hvilken tabellkolonne dette ligger i (se forrige skjermbilde) eller oppgi passord dersom det er felles for alle dokumentene 5) Ofte er det flere dokumenter knyttet til hver rad i tabellen, dette oppgis her 6) Trykk ok for å gå tilbake og ta vare på opplysningene, trykk Avbryt for å forkaste opplysningene



BESKRIV SYSTEMET OG UTTREKKET



1)
Skriv inn identifikatorer for arkivskaper og system 2) Sett inn ytterårene som systemet har vært i bruk 3) Lag en beskrivelse av systemet, denne følger det som er gitt i lovverk og andre regler. Denne tekstfilen lar seg lett endre dersom dere ønsker å bruke en annen mal 4) Skriv inn signatur for den som gjør uttrekket
5)
Trykk Neste for å gå til neste steg



BEKREFT AT RIKTIGE OPPLYSNINGER ER GITT



1)
Øverst til venstre viser vi nå at vi har kommet til veis ende i uttrekksprosessen 2) Etter å ha gått igjennom dette skjermbildet for å bekrefte at de opplysningene som er lagt in er korrekt, trykk på Finnish for å starte uttrekket



UTTREKKET FORETAS



1)
Viser tabeller lest, rader lest, om metadatafil er laget og antall xml-datafiler som blir konstruert. 2) Viser hvor mange dokumenter som er tatt med i uttrekket (og hvor mange som er tatt med,men som har ukjent type). Vi viser også hvor mange dokumenter som er konvertert til PDF og antall feilkonverteringer 3) Tilsvarende punkt 2 men for Blob'er, dvs. dokumenter som er binært representert i databasen.





Nå er alle 5 stegene gjennomgått og du som bruker kan nå innspisere selve uttrekksfilene og den strukturen de er lagt ut på. Alle struktur og formatvalg er innenfor nasjonale bestemmelser og internasjonale standarder.